Головна » Статті » 1 клас

УРОК НАВЧАННЯ ГРАМОТИ

УРОК

НАВЧАННЯ  ГРАМОТИ

Тема. Звук  ДЖ . Позначення його  буквосполученням  «ДЖ».  

Мета. Забезпечити засвоєння учнями злитої вимови  звука  дж, продовжити  формувати в учнів уявлення  про відповідність між звуками і буквами; збагачувати  словниковий запас  учнів; виховувати у дітей любов до природи,  бережне ставлення до неї.

Обладнання. Каса букв, звукові  фішки, предметні  малюнки, іграшка бджоли, малюнки-подарунки, значки настрою, зірочки-відзнаки, комп’ютер, музикальний центр, таблиця для побудови складів  .

                                  Хід  уроку

1. Організаційний момент. Створення позитивного настрою.

Пролунав уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий -
Добрі гості до нас завітали.
Повернімося обличчям до гостей
І скажімо щиро: «Добрий день!»


Всі мерщій сідайте, діти!
Домовимось: не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно підіймати.

-Любі діти! Щоб наш урок минув не марно, подивімось один на одного і посміхнімось ! Нехай усмішка допоможе нам сьогодні, і ви на уроці матимете гарний настрій.

*Вправа «Мої очікування»
- Діти, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?(Знань нових , веселого настрою, щось цікаве, похвали…)

2. Повторення та закріплення вивченого.

*Імітація звуків природи
Вправа «Пригадай»
-Як комарик дзижчить? (дз)
-Як вітерець сердитий виє? (У)
-Як вужик у траві сичить? (с)
-Як у полі тракторець дерчить? (Др)

* Мовна зарядка.

-Щоб наш ротик працював,
Звуки гарно промовляв-
скоромовки будем вчити,
Швидко й чітко говорити.

Дзиги-дзвіночки

Водять таночки.

В полі дзвін, в лісі дзвін,

Дзінь-дзінь, дзінь-дзінь.

-           Як дзвенять дзвіночки ? ( Дзінь)

-             Який перший звук ми промовляємо? (дз)
-    Як ми його промовляємо?(Злито)
-    Якими буквами позначається цей звук?(Д, З)

*Звуко-буквений аналіз слова ДЗВІНОЧКИ
(-=о-о-о)

*Гра «Відшукай до схеми малюнок»

(На магнітній дошці малюнки та схеми. Відшукать відповідну схему)

*Читання в особах тексту «Лісовий майстер»

- Чи згідні ви, що «Де багато пташок, там нема комашок».

3.  Мотивація навчальної діяльності.
 
 -Сьогодні на уроці ми вивчимо новий матеріал, познайомимось із цікавим життям дуже працьовитої комахи. Якої саме ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадки.
4. Вивчення нового матеріалу.

*Загадка

Ця комаха, мов дзвінок,

Підлітає до квіток.

Черевце її кругленьке –

Жовте, в смужечку чорненьку.

Не чіпай, бо буде біль,

Гостре жало має…(ДЖМІЛЬ).

 

Наче птиця крила має  все літає та співає:

Я медок усім ношу, не чіпайте, бо вкушу. ( БДЖОЛА)

 

-До нас на урок завітала бджілка Жу-Жу. Вона хоче побачити як наші учні працюють на уроці.

 * Творча робота.

Відеоподорож «На пасіці».
Вправа «Довідкове бюро», робота з тлумачними довідниками.

- «Бджола» - корисна комаха жовто –коричнева. Має 6  волохатих лапок, якими збирає пилок. Має 5 очей. Своїм хоботком збирає нектар, який несе у вулик.
-Слово «бджола» дуже давнє. Перші звуки цього слова нагадують дзижчання бджоли. Цю комаху і назвали за характером дзижчання під час польоту.

- У народі бджолу називають святою, тому що в Біблії вона згадується понад 60 разів.

-Бджоли живуть великими сім'ями. Кожна комаха виконує свою роботу:доглядають за малятами, збирають нектар,вартують від ворогів, розвідують нові місця,багаті на нектар.

 -Є у бджолиній сім'ї  головна бджола – матка. Вона відкладає яйця. Усі члени сім'ї ставляться до неї шанобливо: годують, оберігають її.

-Є у бджілок і розвідниці. Вони відшукують медоносні рослини і негайно повідомляють  про них бджолину сім'ю, виконуючи танок. 

- За літо бджолина сім'я назбирує 150 кг меду, 100 кг меду використовує на власні потреби.

- Щоб мед не закис, бджоли літають над ним і вентилюють його.

*Робота в групах «Складіть слово із окремих букв». ( Смачний, корисний, липовий)
-Якого одного слова стосуються всі ці слова? (МЕД)

*Гра «Павутинка»
- Обснуйте нашу бджілку павутинкою, добираючи слова-картинки, що асоціюються зі словом «бджілка».
(Мед, вулик, пасіка,  вощина, рій, пасічник…)(Учні прикріплюють до дошки, де знаходиться малюнок бджоли інші малюнки)

 *Ознайомлення з новим звуком.

Ø  Виділення звука дж у слові   бджілка

Ø  Артикуляція  звука дж.

(Приготуйтеся до вимовляння  звука ч, а потім , використовуючи голос , вимовте звук  дж.)

Ø     Характеристика звука  дж. (приголосний, твердий)

Ø     Встановлення місця звука у словах : джерело, бджола, джем, саджає, джміль, саджанець, ходжу.

Ø     Звуковий аналіз слів  ДЖМІЛЬ, БДЖОЛА.(Показ рухами рук звукового складу слв)

*Ознайомлення зі способом позначення звука  ДЖ.

(Звук  ДЖ – складний, він злитий із двох звуків Д і Ж, тому й на письмі позначається не однією буквою, а двома – «ДЕ» і «ЖЕ».

 

*Читання  складової таблиці на дошці:  джа, джо, джу,  джи…

 

*Фізхвилинка  ( звуки природи). Під аудіозапис пісні «Бджілка» діти виконують танцювальні рухи.

Пригадаймо, друзі, вмить,

 Як пшениченька шумить: ШШШШ!

Як в гайку струмок дзвенить? ДЖР! ДЖР!

Як бджола в садку бринить: ДЗ! ДЗ!

Як шумлять у птаха крила: ШШШ!

В морі синьому вітрила: ШШШ!

Вітер з гаєм розмовляє: ШШШ!

Поміж листячка гуляє:ШШШ!

Й ми всі трохи пошуміли,

Від роботи відпочили.

 

 

 

 

5. Робота за букварем.

* Розгляд малюнків ( джміль, бджола)

 

*Читання скоромовки

Робота в парах.
Джу –джу-джу!- бриніла бджілка.

Дзу-дзу –дзу!– дзвеніла пилка.(Словникова робота: бриніла)

 

*Робота над віршем Л. Костенко «Джміль».

-Читання вчителем.

-Словникова робота. (Фіранка – легка занавіска.)

-Читання «ланцюжком»

-Робота над виразністю читання. Інтонування речень.

- Читання вірша в особах.

6. Хвилинка відпочинку.(Інсценізація)

-Дж-ж-ж-ж…

-Хто ти? Звідкіль?

-Я з лісу, я джміль…

-А який мохнатий, чорний як рілля!

-Хіба ти не бачила досі джмеля? –

Дж-ж-ж ---- біля яблуньки.

Дж-ж-ж ---- понад хміль….

От тобі й джміль!

7. Розвиток мовлення.

* Загадка

Дивну силу воно має –

З-під землі свій шлях долає.

Непримітне й невеличке,

Поїть ріки і кринички.(ДЖЕРЕЛО)

*Вправа «Передбачення».
-
Діти, як ви гадаєте , про що вестиметься мова в цьому вірші?(Про джерело)

 -Що таке джерело? Де можна побачити джерело? Яка вода в ньому?Як потрібно охороняти джерело?

 

 

 

*Читання слів за таблицею.
Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом.

                                  рело
                                  рела
дже                         рельце
                                  рельця
                                  рельна
  

 

*Розглянути малюнок у підручнику.
- Кого ми бачимо на малюнку?
-Де сидить хлопчик?
 -Що робить хлопчик?

 

*Читання вірша «Джерельце»

 -Читання кращим читцем.
-Хорове читання

-Робота за змістом твору
-Де було джерельце?
-Що хлопчик зробить із джерелом?
-Яка буде вода?
-Читання ланцюжком
 

Фізхвилинка

Уночі над степом

Прошуміла злива.

Гомінке джерельце

В балці замулила.

Ми взяли лопату,

Шлях йому звільнили

Ще й малу вербичка

Поруч посадили.

Виростай, вербичко,

Буйною, рясною.

Задзвени, джерельце,

 Швидкою рікою.( Імітують дії)

 

*Вправа «Деформований текст»

-Джерельце під липою виблискує водою. (Ні, під водою)

-Прийду до нього й до ладу поприбираю, обкладу.

(Ні, порозчищаю)
забренить, і заспіва вода джерельна, мов жива. (Ні, задзвенить)

 

 *Римування.
- Підберіть рими до слів.
Висновок
- Чи потрібно доглядати за джерельцем? Чому?

8. Хвилинка відпочинку. Вірш «Переполох»

Бджілка з джмеликом літали,

Бджілка з джмеликом дзижчали:
-Джжжу!
-Дзззу!

-Джжжу!
-Дзззу!

Наполохали козу.

Та як стрибне за паркан,
Під яким дрімав кабан.
З несподіванки кабан підхопивсь,
звалив паркан.
Він упав на пса Полкана.
Той як скочить з-під паркану.
І на двір весь:
-Гав! Гав! Гав!
Сполошив на липі гав.
Ті знялися аж до хмар -
на все небо:
-Каррр!

-Каррр!

-Каррр!

Бджілка з джмеликом літали,

А про теє і не знали,
що вони зчинили вдвох

Отакий переполох.

9.  Підсумок уроку. Рефлексія.
 

Незабаром продзвенить дзвінок -
То ж підіб’ємо підсумок.

*Вправа «Мікрофон».
-Як вимовляємо звук дж? (злито)

-Якими буквами позначається цей звук? (д,ж)
-Придумайте слова із буквами д,ж.(  …..)

-Чи справдились ваші очікування від нашого уроку?
*Мені на уроці сподобалося…
*Мені було легко робити на уроці…

-Який настрій, на вашу думку, переважав на уроці?
-Виберіть його.

 

 


 
 -Бджілці Жу-Жу дуже ви сподобались. Вони вам дякує за урок і хоче подарувати   в пам'ять про себе значки,щоб нагадували про неї і були такими ж трудолюбивими як бджілки.

Категорія: 1 клас | Додав: Петровна (25.06.2013)
Переглядів: 5582 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: