Головна » Статті » 4 клас |
"Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає" Тема. Вступ до розділу «Байка». Езоп «Двоє приятелів і ведмідь». Мета. Актуалізувати і розширити знання учнів про байку як жанр, ознайомити з творчістю першого байкаря Езопа, удосконалювати вміння структурувати текст, виділяти головну думку (мораль), інсценувати прочитане. Розвивати творчу уяву, працювати над вмінням висловлювати моральні судження, збагачувати словниковий запас. Виховувати почуття товариськості, вчити жити, дотримуватись людських чеснот. Обладнання: портрет Езопа, презентація, музичний супровід,, схеми, малюнки, вислови, карта Стародавньої Греції. Тип уроку: урок-мандрівка. Хід уроку І. Організація класу до початку уроку Сьогодні подорож проведемо, пізнаємо літературні далі. Щоб наш урок став дивовижним, у мандрівку сміливо вирушаємо. (Вирушаємо на кораблі, до однієї країни, назву якої дізнаємося пізніше) І. Мовна розминка . 1.Вивчення нової скоромовки. 4 слайд Вовк ведмедя розбудив: - Вже весна, гуляти йди! Виліз велетень з барлогу – Вовк втікає в ліс від нього. 2.Чистомовка Єш- єш – єш – якщо ти друзів справжніх ( маєш ) Ди – ди – ди – бережи ти їх …( завжди ) Єш – єш – єш – ти і сам прекрасно … ( знаєш ) Ти – ти – ти – як важко друга справжнього ( знайти ) ІІІ Мотивація навчальної діяльності 1. Асоціативний кущ 5 слайд Літературні жанри Казки Вірші Оповідання Повісті Байки П'єси Загадки Скоромовки IIІ. Робота над новим матеріалом 1. Повідомлення теми та мети уроку 6 слайд - Сьогодні ми розпочинаємо роботу над новим розділом, а над яким - дізнаєтеся самі. «Закодоване слово - кайБа » Отож, продовжуємо шлях . Наступне завдання. 2. «Байчині премудрості» - Що ж називається байкою? 3 Анограма 7-8 слайд каБай –велинекий, тішенайчас нийвірвашо іртв чальповгоно тузміс. У кахбай в раобзі твинар, слинро, нирізх мепредтів жезонобра дейлю. (Байка – невеликий , найчастіше віршований твір повчального змісту .У байках в образі тварин, рослин , різних предметів зображено людей.) 4 Читання вступу до розділу «Розповіді про нас самих» (с.116) 9 слайд -Ваше завдання – прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на запитання лаконічно і точно.(Читають 2-3 учні) -Яка назва нового розділу? - Які байки ви вже читали? -Хто був їхнім автором? - А як називають людей, які складають байки ? (Байкарі) -Що таке байка7 -Що називається мораллю байки? -Що писав І.Франко про значення байки? - Отже, настав час дізнатися, до якої величної країни ми мандруємо. IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу. 1.Розповідь учителя. «Перший байкар» ( Карта – показ Греції ) 10-16 слайди - Закрийте на мить очі і уявіть, що ми в Давній Греції. Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт –величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про першого байкаря - Езопа. Дві з половиною тисячі років тому жив на території цієї країни раб-невільник Езоп або, як кликали його греки, Айсопос . Вигляд у нього був негарний : голова велика, ніс кирпатий, живіт здутий, а на спині горб. Проте Боги нагородили його даром слова та великим розумом. Езоп був радником у царів. Езопові байки передавались з покоління в покоління, їх переказувало і видозмінювало багато письменників. Що ж цікавого написано про першого байкаря у вашому підручнику? 2.Читання тексту кращими учнями. с. 117 17 слайд 3. Фізкультхвилинка. 18 слайд 4. Таємниця «Езопова байка» 19 – 20 слайди Опрацювання байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь». 4.1. Словникова робота 21 слайд А) Читання «пірамідок» слів «луною» вкупі скрута вгледів бурмило невдовзі оговтався нажаханий візьметься самісінький 22 слайд Б)Поясни значення висловів , з’єднати ліву і праву частини. Має слушність відбити напад Затамував подих правий Дати відсіч даремно Марна справа ведмідь Бурмило завмер В) Добери синоніми 23слайд Нажаханий – переляканий, наляканий. Подався – пішов, поплентався, побрів, пошкандибав, побіг, помчався, накивав п’ятами, погнав, поліз, порачкував. Вкупі – разом; Невдовзі – незабаром, через деякий час; Нажаханий – наляканий; Забачивши – побачивши. Видерся – виліз. Дісталися - прийшли Раптом - несподівано , зненацька Вгледів - роздивився Підвівся – піднявся 4.2. Гра «передбачення» -Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву? 4.3. Виразне читання байки «комбіноване» (учитель-учні) -Чи сподобалася вам байка? -Які почуття вона у вас викликала? -Які картини ви уявляли , слухаючи її? 4.4. Повторне читання байки учнями (напівголосно. ) Слайд 24 Вияснення розуміння прочитаного - Куди мандрували двоє приятелів? - Як учинив один з приятелів, побачивши ведмедя? - Чому другий не виліз на дерево? - Яким чином він врятувався від ведмедя? - Чи можна назвати їх друзями? 4.5. Вибіркове читання. Доведіть або заперечте мою думку словами тексту - Двоє приятелів йшли по дорозі і обговорювали кінофільм. - Звідки не візьмись назустріч йшло кілька ведмедів. - Хлопець знав золоту істину. Яку? - Ведмідь нашептав на вухо, щоб хлопці продовжували дружити 4.6. Робота за ілюстрацією. Слайд 25 -Ми прибуваємо у місто Афіни- столицю Греції.Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою богиня Афіна бог Посейдон –цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто –Афіни.-Якими словами можна підписати малюнок? 4.7. Робота над змістом байки - Знайдіть у тексті питальні речення (- А чи не спіткає нас яке лихо в путі ? - Ану ж нападе дикий звір ? - Ну , а тепер розкажи , що тобі шептав на вухо бурмило ? - Отак і сказав ? ) -Порахуйте, скільки разів у байці зустрічаються слова приятель і ведмідь. 4.8. Читання за логічно завершеними частинами. Учні визначають зачин, основну частину, кінцівку байки. Фізкультхвилинка. Слайд 26 4.9. Читання байки в особах. Робота в парах. Робота з діалогами 5. Гронування ( Характеристика товаришів ) Робота в зошитах. І варіант - Які риси характеру засуджуються? (Самовпевненість, страх, нещирість, заздрощі.) ІІ варіант - А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.) -Які слова байки стали приказками, прислів'ями? — (Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.) 6.«Мораль байки» - У чому криється мораль байки? - Знайдемо і зачитаємо повчальний висновок нашої байки . 7. Робота над удосконаленням техніки читання. Вправа «Перегони» Слайд 27 (Читання тексту за 1хв.) 8. Робота в групах. І група Завдання:«Продовжи прислів'я» Не май 100 рублів, а май 100... З ким поведешся, від того й.... ІІ група Поясніть значення фразеологізмів , в яких зустрічається слово « ведмідь » Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає великої шкоди, неприємностей. Ведмідь на вухо наступив – про людину, у якої відсутній музичний слух. Ведмежі обійми – міцні обійми ІІІ група Змінити зміст байки на позитивний - А я б вчинив в подібній ситуації так … IV група Поєднати частини прислів'їв Людина без друзів – що дерево без коріння. Нових друзів май – старих не забувай. В лиху годину пізнаєш вірну людину. Дружба – найбільший скарб. Друг боягуз – гірше ворога. ІV. Хвилинка релаксації ( Уявне малювання портрета найкращого друга. Слухання пісні «Справжня дружба» ) Слайд 28 « Я буду другом…» Підбір рис характеру справжнього друга. V. Підсумок уроку VІ. Домашнє завдання Слайд 29 (с.116-118,опрацювати байку Езопа) Група 1 Навчитися виразно читати байку Езопа та детально переказувати Група 2 Змінити зміст байки Група 3 Намалювати до байки малюнок | |
Переглядів: 344 | |
Всього коментарів: 0 | |