Головна » Статті » 4 клас

Урок з літературного читання

"Кожна байка чогось навчає, від чогось застерігає" Тема. Вступ до розділу «Байка». Езоп «Двоє приятелів і ведмідь».

Мета.  Актуалізувати і розширити знання учнів про байку як жанр, ознайомити з творчістю першого байкаря Езопа, удосконалювати вміння структурувати текст, виділяти головну думку (мораль), інсценувати прочитане.  Розвивати творчу уяву, працювати над вмінням висловлювати моральні судження, збагачувати словниковий запас.  Виховувати почуття товариськості, вчити жити, дотримуватись людських чеснот.

Обладнання: портрет Езопа, презентація, музичний супровід,, схеми, малюнки, вислови, карта Стародавньої Греції.

Тип уроку: урок-мандрівка.

Хід уроку

І. Організація класу до початку уроку

Сьогодні подорож проведемо, пізнаємо літературні далі.

Щоб наш урок став дивовижним, у мандрівку сміливо вирушаємо.

(Вирушаємо на кораблі, до однієї країни, назву якої дізнаємося пізніше)

І. Мовна розминка .

1.Вивчення нової скоромовки. 4 слайд

Вовк ведмедя розбудив:

- Вже весна, гуляти йди!

Виліз велетень з барлогу

– Вовк втікає в ліс від нього.

2.Чистомовка

Єш- єш – єш – якщо ти друзів справжніх ( маєш )

Ди – ди – ди – бережи ти їх …( завжди )

Єш – єш – єш – ти і сам прекрасно … ( знаєш )

Ти – ти – ти – як важко друга справжнього ( знайти )

ІІІ Мотивація навчальної діяльності

1. Асоціативний кущ 5 слайд

Літературні жанри Казки Вірші Оповідання Повісті Байки П'єси Загадки Скоромовки

IIІ. Робота над новим матеріалом

1. Повідомлення теми та мети уроку 6 слайд

- Сьогодні ми розпочинаємо роботу над новим розділом, а над яким - дізнаєтеся самі. «Закодоване слово - кайБа » Отож, продовжуємо шлях . Наступне завдання.

2. «Байчині премудрості» - Що ж називається байкою?

3 Анограма 7-8 слайд каБай –велинекий, тішенайчас нийвірвашо іртв чальповгоно тузміс. У кахбай в раобзі твинар, слинро, нирізх мепредтів жезонобра дейлю. (Байка – невеликий , найчастіше віршований твір повчального змісту .У байках в образі тварин, рослин , різних предметів зображено людей.)

4 Читання вступу до розділу «Розповіді про нас самих» (с.116) 9 слайд

-Ваше завдання – прочитати статтю в підручнику, дати відповіді на запитання лаконічно і точно.(Читають 2-3 учні)

-Яка назва нового розділу?

- Які байки ви вже читали?

-Хто був їхнім автором?

- А як називають людей, які складають байки ? (Байкарі)

-Що таке байка7

-Що називається мораллю байки?

-Що писав І.Франко про значення байки?

- Отже, настав час дізнатися, до якої величної країни ми мандруємо.

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя. «Перший байкар» ( Карта – показ Греції ) 10-16 слайди

- Закрийте на мить очі і уявіть, що ми в Давній Греції. Ми прибули на острів Крит, де правив цар Мінос. Великий архітектор Дедал збудував йому лабіринт –величезний палац. Вибратися звідти було неможливо. Тут і дізнаємося більше про першого байкаря - Езопа. Дві з половиною тисячі років тому жив на території цієї країни раб-невільник Езоп або, як кликали його греки, Айсопос . Вигляд у нього був негарний : голова велика, ніс кирпатий, живіт здутий, а на спині горб. Проте Боги нагородили його даром слова та великим розумом. Езоп був радником у царів. Езопові байки передавались з покоління в покоління, їх переказувало і видозмінювало багато письменників. Що ж цікавого написано про першого байкаря у вашому підручнику?

2.Читання тексту кращими учнями. с. 117 17 слайд

3. Фізкультхвилинка. 18 слайд

4. Таємниця «Езопова байка» 19 – 20 слайди Опрацювання байки Езопа «Двоє приятелів і ведмідь».

4.1. Словникова робота 21 слайд

А) Читання «пірамідок» слів «луною» вкупі скрута вгледів бурмило невдовзі оговтався нажаханий візьметься самісінький 22 слайд

Б)Поясни значення висловів , з’єднати ліву і праву частини. Має слушність відбити напад Затамував подих правий Дати відсіч даремно Марна справа ведмідь Бурмило завмер

В) Добери синоніми 23слайд Нажаханий – переляканий, наляканий. Подався – пішов, поплентався, побрів, пошкандибав, побіг, помчався, накивав п’ятами, погнав, поліз, порачкував. Вкупі – разом; Невдовзі – незабаром, через деякий час; Нажаханий – наляканий; Забачивши – побачивши. Видерся – виліз. Дісталися - прийшли Раптом - несподівано , зненацька Вгледів - роздивився Підвівся – піднявся

4.2. Гра «передбачення» -Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву?

4.3. Виразне читання байки «комбіноване» (учитель-учні) -Чи сподобалася вам байка? -Які почуття вона у вас викликала? -Які картини ви уявляли , слухаючи її?

4.4. Повторне читання байки учнями (напівголосно. ) Слайд 24 Вияснення розуміння прочитаного - Куди мандрували двоє приятелів? - Як учинив один з приятелів, побачивши ведмедя? - Чому другий не виліз на дерево? - Яким чином він врятувався від ведмедя? - Чи можна назвати їх друзями?

4.5. Вибіркове читання. Доведіть або заперечте мою думку словами тексту - Двоє приятелів йшли по дорозі і обговорювали кінофільм. - Звідки не візьмись назустріч йшло кілька ведмедів. - Хлопець знав золоту істину. Яку? - Ведмідь нашептав на вухо, щоб хлопці продовжували дружити

4.6. Робота за ілюстрацією. Слайд 25 -Ми прибуваємо у місто Афіни- столицю Греції.Це найдавніше місто світу. Йому понад 4 тисячі років. За легендою богиня Афіна бог Посейдон –цар морів та океанів засперечались. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем, і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила у землю свій спис, і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні корисні плоди. Подарунок афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто –Афіни.-Якими словами можна підписати малюнок?

4.7. Робота над змістом байки - Знайдіть у тексті питальні речення (- А чи не спіткає нас яке лихо в путі ? - Ану ж нападе дикий звір ? - Ну , а тепер розкажи , що тобі шептав на вухо бурмило ? - Отак і сказав ? ) -Порахуйте, скільки разів у байці зустрічаються слова приятель і ведмідь.

4.8. Читання за логічно завершеними частинами. Учні визначають зачин, основну частину, кінцівку байки. Фізкультхвилинка. Слайд 26

4.9. Читання байки в особах. Робота в парах. Робота з діалогами

5. Гронування ( Характеристика товаришів )

Робота в зошитах.

І варіант - Які риси характеру засуджуються? (Самовпевненість, страх, нещирість, заздрощі.)

ІІ варіант - А які схвалюються? (Розсудливість, швидка реакція.) -Які слова байки стали приказками, прислів'ями? — (Рятувати власну шкуру; друзі пізнаються в біді; ти ба, який розумний.)

6.«Мораль байки» - У чому криється мораль байки? - Знайдемо і зачитаємо повчальний висновок нашої байки

. 7. Робота над удосконаленням техніки читання. Вправа «Перегони» Слайд 27 (Читання тексту за 1хв.)

8. Робота в групах.

І група Завдання:«Продовжи прислів'я»  Не май 100 рублів, а май 100...  З ким поведешся, від того й....

ІІ група Поясніть значення фразеологізмів , в яких зустрічається слово « ведмідь » Ведмежа послуга – безглузда послуга, яка замість допомоги завдає великої шкоди, неприємностей. Ведмідь на вухо наступив – про людину, у якої відсутній музичний слух. Ведмежі обійми – міцні обійми

ІІІ група Змінити зміст байки на позитивний - А я б вчинив в подібній ситуації так …

IV група Поєднати частини прислів'їв Людина без друзів – що дерево без коріння. Нових друзів май – старих не забувай. В лиху годину пізнаєш вірну людину. Дружба – найбільший скарб. Друг боягуз – гірше ворога.

ІV. Хвилинка релаксації ( Уявне малювання портрета найкращого друга. Слухання пісні «Справжня дружба» ) Слайд 28 « Я буду другом…» Підбір рис характеру справжнього друга.

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання Слайд 29 (с.116-118,опрацювати байку Езопа) Група 1 Навчитися виразно читати байку Езопа та детально переказувати Група 2 Змінити зміст байки Група 3 Намалювати до байки малюнок

Категорія: 4 клас | Додав: Петровна (02.11.2017)
Переглядів: 344 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: