Головна » Файли » Мої файли |
28.01.2013, 18:03 | |
СТВОРЕННЯ СПРИЯТЛИВО-СТИМУЛЮЮЧИХ УМОВ ДЛЯ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ МОЛОДШОГО ШКОЛЯРА «Не силуйте душу людини, уважно придивляйтесь до законів
природного розвитку кожної дитини, до її особливостей, прагнень, потреб». В.
О. Сухомлинський Нові соціальні запити, зміни у сфері науки і виробництва
вимагають від сучасної освіти пошуку нових шляхів і засобів, які допоможуть
забезпечити повноцінний розвиток здібностей, потреб та інтересів учнів у всіх
сферах їхньої діяльності. У концепції загальної середньої освіти (12-річна школа)
підкреслюється, що освіта XXI століття — це освіта для людини, її
стрижень - розвиваюча культуротворча домінанта. Гуманістичні цінності освіти зумовили
зміну авторитарно-дисциплінарної моделі навчання на особистісно орієнтовану. Тому актуальним є
навчання і виховання особистості, що базується на засадах індивідуалізації,
створення умов для саморозвитку і самонавчання, осмисленого визначення своїх
можливостей і життєвих цілей. Питання, як зберегти і розвинути унікальні можливості
молодшого школяра, завжди було предметом моєї уваги. Вирішення цієї проблеми
неможливе без урахування психофізіологічних особливостей дитини. Це стало
провідною ідеєю мого пошуку. Свою діяльність спрямовую на створення системи
сприятливо-стимулюючих умов для розвитку особистості молодшого школяра на
уроках, у позакласній роботі, самоосвіті учнів. Залучаю батьків до навчально-виховного
процесу. Першим кроком моєї роботи
став аналіз Базового компонента дошкільної освіти і Державного стандарту
початкової загальної освіти. Ці документи відзначаються вагомістю розвивальних
та виховних аспектів порівняно з навчальними. Аналіз дав змогу виявити і
використати попередній досвід дитини, збалансувати його з наступним, поступово
ускладнити та урізноманітнити зміст і напрямки навчально-виховного процесу. Другим кроком роботи стала
діагностика психофізіологічних особливостей учнів. Застосування різних видів
індивідуальних, навчальних, ігрових завдань, які вияскравлюють дитячу
особистість, її навчальні уміння, мотивацію, витривалість, пам'ять, самоорганізацію,
творчу натуру допомогло: - скласти загальну
картину щодо рівня сформованості психічних процесів учнів та окреслити індивідуальні
траєкторії розвитку; — визначити
оптимальні шляхи подальшого розвитку через об'єднання дітей в окремі групи за
результатами визначення типології особистості в спілкуванні; - окреслити шляхи індивідуальної допомоги кожному,
враховуючи рівень тривожності кожної дитини та її шкільної мотивації; — передбачити результати своєї роботи. Третім кроком моєї роботи
було упорядкування навчального матеріалу з урахуванням сучасних досягнень
психологічної науки для створення ситуації успіху на уроці: 1)формування мотивації до навчання; 2) операційний етап; 3) результативний етап. Це дозволило мені: правильно організувати життя і
навчання кожної дитини, узгодивши з її неповторною індивідуальністю;
забезпечити таке спілкування з дитиною на кожному етапі її розвитку і навчання,
яке дасть максимальний ефект. Формування мотивації до навчання Мотиваційна сфера кожної дитини глибоко індивідуальна. У
кожному класі є щонайменше п'ять груп дітей з різним ставленням до навчальної
діяльності. Тому слід використовувати широкий діапазон стимулів, щоб впливати
на мотивацію кожного учня [3]. Формування мотивації залежить від певних
аспектів, які впливають на створення комфортних умов для навчання кожного: * створення просторової
організації (урахування особливостей роботи ліворуких дітей); • створення кольорової організації (використання
силуетних малюнків або зелених і жовтих барв для кращого їх сприймання і
запам'ятовування); • створення умов для успішної навчальної діяльності (урахування
прагнень до самовизначення, саморозкриття кожного учня). Я врахувала стереотипи роботи мозку і спрямувала роботу
на їх урівноваження. Велику увагу стала приділяти створенню умов для успішної
навчальної діяльності: поєдную лінійний стиль викладання абстрактних понять
(для переважної роботи лівої півкулі) зі створенням цілісних образів (для
правої). Використовую ситуації зацікавленості, постановки проблемних та
пізнавальних запитань. В.О.Сухомлинський закликав: "Добивайтеся того, щоб
учні ваші побачили, відчули незрозуміле, щоб перед ними постало питання. Якщо
вам удалося цього досягти - маєте половину успіху. Адже запитання збуджують бажання
знати" [4]. Створюючи кольорову організацію, пам'ятаю, що для кращого
сприймання і запам'ятовування потрібні зелене тло і жовта крейда. У таких
кольорах створюю наочність із предметів. Діти правильно орієнтуються на форму
предмета, поданого у вигляді силуету чи контуру, тому для розвитку уяви та
миттєвого сприймання використовую силуетні малюнки [5]. Пам'ятаю про розбіжності просторової організації для
право- та ліворуких дітей, тому в нашому класі існує правило: "Працюю тією
рукою, якою легше". При цьому два хлопчики пишуть у зошитах однією рукою,
а на дошці - іншою. Щоб дати поштовх для розвитку обох рук, використовую
чернетки без графічної сітки "Пиши іншою", в яких каліграфічні хвилинки
здійснюються протилежною рукою. Так було вичерпано проблему ліворуких дітей у
нашому класі. Операційний етап Сприятливо-стимулюючі умови для розвитку особистості
моїх учнів створюю за такими напрямками. 1) Розподіл дітей
за групами: • за типологією особистості в спілкуванні; • за інтересами, ярликами, номерами, персонажами тощо; • за провідним типом мислення; 2) Розробка варіативних завдань для кожної групи; 3) Виконання вправ на розвиток моторики; 4) Розвиток усіх
видів пам'яті та формування основної компетентності - уміння вчитися: • прийом добору послідовних асоціацій; • використання технології "оживлення"; • стимулювання пізнавальної активності рухами; • прийом графічних імпровізацій; • використання мнемокодів для розвитку всіх видів
пам'яті; • ритмізація (віршовані правила) тощо. Враховуючи
відмінності учнів щодо сприйняття матеріалу цілісно або
частинами, на слух чи зорово, намагаюся постійно поєднувати словесні та наочні
методи здобуття інформації, індивідуальні, фронтальні, парні та групові форми
роботи. Враховуючи схильність одних дітей до теорії, а інших — до практики,
обов'язково розподіляю їх на групи і даю кожній групі відповідні завдання
(залежно від завдань уроку). 1. Інформатори - працюють з теоретичним матеріалом,
учаться виділяти головне, узагальнювати, робити висновки. 2. Аналітики-експерти - працюють зі
знаковою інформацією, складають схеми, опорні конспекти для
"Зошита-підказки". 3. Мислителі — шукають різні варіанти вирішення проблеми, дають поштовх для
дискусії. 4. Художники — вимальовують образ понять, спираються на наочно-образне
мислення. 5. Фантасти — користуються прийомом "оживлення" тощо. 6. Літературознавці - наводять приклади з літератури. Для подолання труднощів, пов'язаних з недостатньою
сформованістю рухових умінь, приділяю багато уваги вправам на розвиток моторики. 1. "Закінчи малюнок". 2. Графічні
диктанти. 3. Гімнастика для
пальців. 4. Створення фону
сторінки "Зошита з читання". 5. Чернетка
"Іншою рукою". Особливу увагу приділяю розвитку всіх видів пам'яті. Упевнена, якщо не приділяти
належної уваги основним процесам пам'яті — запам'ятовуванню, зберіганню,
відтворюванню тощо, учні не зможуть оволодіти прийомами раціонального
запам'ятовування. У молодшому шкільному віці діти насамперед запам'ятовують
матеріал, який їм дають наочно, у формі реальних предметів (або їх зображень).
Щоб навчальний матеріал було засвоєно, в учнів повинно постійно діяти
уявлення, створюватися образи та їх нові комбінації. Так я знайшла необмежені резерви дитячої пам'яті. Діти
запам'ятовують не саме слово, а образ, який виникає в їхній уяві. Таке
запам'ятовування називається ейдетичним (з грецької ейдос — образ), а конкретно-образне запам'ятовування отримало
назву ейдотехніка (ОЛурія) .
Тут відсутнє насильство над дитиною - навпаки, процес оволодіння важким
незнайомим матеріалом здійснюється найбільш природним шляхом. Така робота не
пригнічує дитину, а пробуджує її творчі здібності, тому у своїй роботі я
постійно звертаюся до використання певних мнемонічних прийомів. Результативний етап З метою аналізу і оцінки результативності навчання,
оцінки ефективності навчального процесу з погляду Державних стандартів
початкової освіти, аналізу успішності навчання з урахуванням особливостей учнів,
використовую різні форми поточного контролю: 1. Привчаю дітей до самоконтролю і взаємоконтролю: - "Обмін зошитами" (взаємоконтроль під час роботи
в парах); - "Спіймай
помилку" (фронтальна робота для розвитку уваги); — "Ведучий
радіопрограми" — запис відповіді на аудіоплівку з наступним
прослуховуванням і виправленням помилок. 2. Застосовую
шкалу оцінювання власних досягнень ("Політ до зірок", знакове або
кольорове оцінювання, "Квітник" тощо). 3. Проводжу
диференціацію методів поточного контролю: для першої групи — це розв'язання
задач, письмове опитування за питаннями "закритого типу", позаурочне
оцінювання; для другої - усне опитування, запитання "відкритого
типу", оцінювання на уроці. Такий підхід до організації занять робить їх цікавими,
продуктивними, надає кожній дитині впевненості у своїх силах. Це лише один із
шляхів діяльнісного підходу до організації навчально-виховного процесу, що
найкраще сприяє співробітництву, порозумінню і доброзичливості, надає
можливості дійсно реалізувати основні засади особистісно орієнтованого
навчання, зберегти здоров'я дитини. Результативність моєї роботи простежується в тому, що
учні: • уміють спостерігати, аналізувати, використовувати
одержану інформацію в різних ситуаціях; • володіють елементарними прийомами запам'ятовування; • з великим бажанням виконують творчі роботи: складають
лінгвістичні казки, створюють схеми до правил , ведуть
"Зошити-підказки" тощо; • володіють прийомом "перевтілення"; • вміють співпрацювати в групах і парах, самостійно
організовувати свою роботу. Така організація навчально-виховного процесу не тільки
забезпечить основу особистісної системи знань, умінь, переконань, а й стане
фундаментом для подальшого навчання, виховання, розвитку та самовираження,
значною мірою зумовить практичну діяльність у майбутньому.
| |
Переглядів: 1832 | Завантажень: 0 | |
Всього коментарів: 0 | |